Z materiałów repertuarowych „Biblioteki w Szkole” korzystam od kilkunastu lat.
Sprawdziły się podczas wielu szkolnych uroczystości.
Opinia pochodzi z ankiety czytelników, przeprowadzonej w kwietniu 2016 r.
Kurtyna zasłonięta lub na scenie stoi zastawka, parawan, w tle słychać piosenkę „Powróćmy jak za dawnych lat”. Na widownię wychodzą dwaj Widzowie, rozmawiają.
Widz I: Gdzie mnie przyprowadziłeś? Nigdy wcześniej nie byłem w tym teatrze.
Widz II: A mnie się wydaje, że kiedyś tu byłem, ale tak jakby w innym mieście? Dziwne. Biletów nie sprawdzali?
Widz II: Na plakacie napisano, że dopóki teatr istnieje, wstęp zawsze będzie wolny.
Rozglądają się.
Widz I: Sporo ludzi przyszło.
Widz II: Nic dziwnego. Dziś setny raz grają swój najważniejszy spektakl.
Trzykrotnie dzwoni dzwonek zapowiadający początek spektaklu.
Widz I: A jaki to spektakl?
Widz II: „Wolność”. A teraz ciiiii (siadają).
Na widowni gasną światła, odsłania się kurtyna, słychać muzykę, na scenę wychodzi Konferansjer Fryderyk w eleganckim „przedwojennym” stroju.
Fragment scenariusza pt. Teatr Wolnej Myśli „Pod Białym Orłem” (Witold Pelka, „Biblioteka w Szkole” nr 04/2018)